Inte längre sjukgymnast...

17/1
 

Sent om sider men från och med 1 januari läser jag inte längre till sjukgymnast, utan till fysioterapeut. Förslaget som riksdagen röstade igenom den 17 december trädde alltså i kraft den 1 januari 2014 och innebär att fysioterapeut numera är den officiella yrkesbenämningen för sjukgymnaster.
Jag är nöjd med beslutet då jag tycker det ger en bättre bild av vad vi egentligen är, samt att det slår bättre internationellt. Dock är det svårt att vänja sig av vid att säga sjukgymnast och det är ju en etablerad titel som kan bli svår för patienter att göra sig av med. Jag tror även att det kan bli svårt för svenska folket att ta in den nya benämningen överlag till en början.

Det här innebär beslutet i korthet

• Fysioterapeut är ny benämning på sjukgymnasternas yrkeskår och den benämning som ska användas på yrkeskåren i första hand.
• Fysioterapeut titel skyddas i patientsäkerhetslagen.
• Sjukgymnastexamen byter namn till fysioterapeutexamen.
• Titeln sjukgymnast förblir skyddad yrkestitel så länge som det finns sjukgymnaster verksamma som väljer att behålla titeln sjukgymnast

• När det nya lagförslaget träder i kraft får de som inte är utbildade längre kalla sig fysioterapeuter. 

 

-Läs mer på: 
http://www.fysioterapeuterna.se/Professionsutveckling/Om-professionen/Fysioterapeut--ny-skyddad-yrkestitel-for-sjukgymnaster/
 
 
//C



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0